Woda – odpowiednie nawodnienie organizmu

Woda – odpowiednie nawodnienie organizmu

8 kwietnia 2019 0 By Wild on bike

Wodę pije każdy. Jednak czy nie popełniasz błędu już przy jej wyborze? W tym wątku zaprezentuję Ci jaka woda jest dla nas “dobra” i jak rolę pełni w codziennym odżywianiu.

Pijesz dużo wody? Dobrze! Jednak czy poświęcasz chwilę by przeczytać etykietę na butelce?

Do napisania tego wątku skłoniła mnie niewiedza osób, w których towarzystwie przebywam. Mimo wielu prób wpojenia im, aby zmienili obecnie spożywaną wodą na tą “dobrą”, nadal obstają przy swojej decyzji. W telewizji roi się od reklam znanych wód pitnych, które próbują nam wmówić, że “ich” woda źródlana jest z najlepszych źródeł. Najbardziej popularna gazowana woda źródlana na rynku ma mineralizacje na poziomie zaledwie 311mg/l. W jej reklamie padają informację o pochodzeniu z górskiego uzdrowiska, a tak naprawdę wydobywana jest w wojewódźtwie zachodniopomorskim. Ta sama woda niegazowana  faktycznie pochodzi z gór, lecz posiada jeszcze mniej minerałów, bo zalednie 230 mg/l.

woda

Ile tej wody?

Podstawowym źródłem witamin i minerałów dla organizmu są warzywa i owoce. Najzdrowsze są spożywane na surowo, zaś niewłaściwe mrożenie może spowodować straty składników odżywczych nawet do 50%. Najważniejsze jest jednak zaopatrzenie organizmu w wodę, które powinno wynosić ok. 1 ml na kilokalorię pożywienia. Zapotrzebowanie to może jednak znacznie wzrosnąć przy sporym wysiłku fizycznym lub wysokiej temperaturze otoczenia.

Woda - dlaczego jest dla Ciebie tak ważna

Ciało człowieka składa się w 70% z wody. Utrata tylko 20% wody z organizmu prowadzi do ciężkiego odwodnienia, a następnie do śmierci. Zawartość wody w organizmie ulega wahaniom ze względu na wiek, jak i jakość spożywanych pokarmów (głównie zawartość soli). W organizmie woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek. Stwarza środowisko dla wielu reakcji biochemicznych, transportuje substancje odżywcze, hormony, enzymy, a przede wszystkim reguluje temperaturę ciała. Ponadto przyczynia się do wydalania produktów przemiany materii, które dla organizmu są toksyczne.

Odwodnienie

Odwodnienie to stan, w którym zawartość wody w organizmie jest zbyt niska, aby mógł on prawidłowo funkcjonować. Organizm ludzki traci ok. 2,0 litry wody dziennie. Nieuzupełnianie tej ilości może łatwo prowadzić do odwodnienia, a to z kolei do poważnych skutków zdrowotnych takich jak osłabienie odporności, spadek koncentracji lub nawet zaburzenie pracy organów wewnętrznych. Bardzo ważne, aby pić taką ilość wody, żeby nie dopuścić do uczucia pragnienia. Kiedy odczuwamy pragnienie, oznacza to, że nasz organizm jest już odwodniony. Regularne picie sprawi, że wyprzedzimy potrzeby naszego ciała.

Utrata wody:

250ml poprzez oddech
250ml przez skórę
1000ml przez nerki
500ml przez jelita

Objawy odwodnienia:

– wzmożone pragnienie.
– rzadsze oddawanie moczu (a jeśli już go oddajemy, to jest w kolorze ciemnożółtym)
– suchość śluzówek jamy ustnej i języka.
– wzdęty brzuch.
– brak apetytu.

Czy możemy pić kranówkę?

Oczywiście! Pod warunkiem że nasz administrator sieci wodociągowej dba o jej odpowiedni stan. Woda z kranu potrafi mieć 320mg/l (dane dot. miasta Łodzi). Skład kranówki powinien podać każdy miejski ośrodek wodociągów. Cena litra wody z kranu to zaledwie 1gr. Zatem nie dajmy się nabierać na drogie wody źródlane wspomniane powyżej. Cena dobrej wody wysokomineralizowanej to 1,49zł/l.

woda z kranu

Woda gazowana jest nie zdrowa!

Jest to mit. Taka woda bardziej nas orzeźwi w upalne dni z dodatkiem cytryny,  gaz z niej wydychamy. Nie jest natomiast zalecana dla osób z chorobą refluksową i wrzodami żołądka, a także dla małych dzieci (może być przyczyną kolki). Dwutlenek węgla działa przeciwbakteryjnie i przedłuża trwałość wody.

Dodaj tu swój tekst nagłówka

trwałość 12 miesięcy
po otwarciu należy spożyć w ciągu 24 godzin
przechowywana w lodówce może być spożyta w ciągu 48 godzin

Woda niegazowana

trwałość 3 miesiace
po otwarciu nalezy spożyć w ciągu 3-4 godzin
przechowywana w lodówce może być spożyta w ciągu 24 godzin

Woda wodzie nierówna

Wśród wód możemy wyróżnić kilka typów.

Woda pitna  czysta woda, która nadaje się do spożycia (bez zagrożenia dla zdrowia). Powinna ona zawierać odpowiednią ilość soli mineralnych.

Woda butelkowana – potocznie jako synonimu używa się określenia woda mineralna, co jest błędne, gdyż nie każda woda butelkowana jest wodą mineralną (zwracaj na to szczególną uwagę)

Woda źródlana –  jest to woda wydobywająca się z naturalnego źródła, które według pojęć hydrogeologicznych jest samoczynnym, naturalnym, skoncentrowanym wypływem wody podziemnej na powierzchni terenu. Wodę taką pije się wprost ze źródła bądź pobiera do różnego rodzaju naczyń w celu spożytkowania jej na potrzeby domowe. Niekiedy ujęcia takiej wody służą do zasilania lokalnych wodociągów, a czasem też do produkcji napojów. Wydajności naturalnych źródeł są zazwyczaj niewielkie i nie mają znaczenia przemysłowego. Dla celów produkcji przemysłowej i zasilania większych wodociągów wykonuje się głębokie odwierty by czerpać wodę z podziemnych warstw wodonośnych. 

Woda mineralna – naturalna woda zawierająca co najmniej 1000 mg/dm³ rozpuszczonych składników stałych w postaci jonów. Oprócz tego może zawierać rozpuszczone gazy pochodzenia naturalnego (dwutlenek węgla, siarkowodór). Najczęściej jest to woda wgłębna, która sole mineralne pozyskała z rozpuszczania minerałów lub skał, przez które przepływała. Po raz pierwszy definicję wody mineralnej określono na Międzynarodowym Kongresie Balneologicznym w Bad Nauheim w roku 1911.

Wodę mineralną dzielimy na:
niskomineralizowane (do 500 mg/l),
średniomineralizowane (501–1500 mg/l),
wysokomineralizowane (powyżej 1500 mg/l)

Woda mineralna zawiera minerały w formie zjonizowanej tj. łatwo przyswajalnej dla organizmu. Pamiętajmy, że całego zapotrzebowanie na pierwiastki nie uzyskamy z samej wody. Dzienna dawka sodu to 2000mg. W litrze wody jest go  akurat mało, zaledwie 5-85mg.

Minerały w wodach butelkowanych

Wapń – Ca
ważny dla kości i zębów
działa przeciwzapalnie
korzystnie wpływa na układ nerwowy
dzienne zapotrzebowanie – 900mg

Magnez – Mg
zwiększa odporność
obniża ciśnienie
przeciwdziała skurczom
poprawia sen
dzienne zapotrzebowanie – 350mg

Wodorowęglany – HCO3
utrzymują pH we krwi
zobojętnieją kwasy żołądkowe
łagodzą objawy zgagi i zakwasy
obniżają poziom cukru
dzienne zapotrzebowanie – 600mg

Siarczany – SO4
poprawiają przemianę materi
działają przeciwzapalnie
chronią drogi moczowe i jelita
obniżają zawartość cukru
dzienne zapotrzebowanie – 250-600mg (nadmiar grozi biegunką)

Potas – K
Jeden z najważniejszych pierwiastków w naszym organiźmie. Razem z sodem bierze udział w większości reakcji chemicznych.

Zalety picia wody

Orzeźwia – spożywanie schłodzonej wody skutecznie gasi pragnienie. Najlepsze działanie orzeźwiające wykazuje woda gazowana, gdyż bąbelki dwutlenku węgla łaskoczą gardło oraz przełyk. Jednakże woda gazowana nie jest polecana małym dzieciom oraz osobom chorym na wrzody żołądka i dwunastnicy, a także osobom mającym tendencje do wzdęć.
Dodaje energii oraz chęci do pracy.
Odchudza – spożywanie wody tuż przed zjedzeniem posiłku sporawi, że mniej zjemy. Żołądek zwiększy swoją objętość i szybciej zostanie pobudzony w mózgu ośrodek sytości, który będzie hamował spożycie większej ilości posiłku. Podobne działanie wykazuje picie wody pomiędzy posiłkami. Woda nie zawiera kalorii!
Utrzymuje równowagę pH – picie wystarczającej ilości wody w ciągu dnia jest niezbędne w utrzymaniu pH komórek na poziomie około 7.
Zapobiega chorobom serca – liczne badania wykazały, że osoby, które w ciągu dnia spożywają około 2 litrów wody, rzadziej chorują na serce.
Zdrowa skóra – spożywanie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia nadaje skórze zdrowy wygląd. Skóra staje się odpowiednio nawilżona, jędrna, spłycają się zmarszczki. Nie trzeba więc wydawać dodatkowych pieniędzy na kosmetyki i zabiegi w salonach kosmetycznych. Wystarczy przez całe życie pić dużo wody.

woda z cytryną

Poprawia metabolizm – pomaga utrzymać odpowiednie uwodnienie komórek, dzięki temu zwiększa się metabolizm organizmu, gdyż reakcje biochemiczne przebiegają sprawnie i szybko. Niewielkie odwodnienie sprawia, że metabolizm zwalnia o 3%.
Uśmierza ból – picie wody łagodzi ból głowy, który najczęściej spowodowany jest nieodpowiednim uwodnieniem tkanki mózgowej. Woda zapobiega także bólom stawów i mięśni, gdyż stają się bardziej elastyczne i zmniejsza się ich napięcie.
Usuwa toksyny – woda oczyszcza organizm z toksyn i zapobiega rozwojowi nowotworów.
Zapobiega chorobom nerek – nerki do prawidłowej pracy wymagają odpowiedniej ilości wody, aby mogły skutecznie filtrować produkty przemiany materii. Zbyt mała ilość wody w organizmie prowadzi do zagęszczenia moczu, który może powodować schorzenia dróg moczowych oraz pęcherza.

To jeszcze nie koniec + wody!

Chroni przed nowotworami – spożywanie odpowiedniej ilości wody zapobiega występowaniu raka pęcherza oraz jelit, gdyż jej obecność zmniejsza stężenie substancji kancerogennych, a tym samym ich toksyczność.
Zapobiega zaparciom – woda zawarta w pożywieniu w układzie pokarmowym zwiększa objętość błonnika oraz mas kałowych. Dzięki temu poprawia pracę jelit, a masy kałowe nie zalegają w jelitach. Tym samym zapobiega rozwojowi nowotworów, a także przeciwdziała występowaniu hemoroidów.
Reguluje temperaturę ciała – jest to szczególnie ważne dla sportowców oraz osób pracujących fizycznie. Woda wydzielana wraz z potem schładza organizm.
Pomaga utrzymać ciążę – wody płodowe stanowią środowisko życia dla płodu. Ponadto niedobór wody w organizmie kobiety prowadzi do zaburzeń krążenia krwi, które najczęściej objawiają się obrzękami stóp i dłoni.
Poprawia koncentrację i zdolności umysłowe – niedobór 2% wody powoduje problemy z koncentracją oraz spowalnia proces uczenia.

Woda w nadmiarze szkodzi

Zwykła woda chłonie mikroelementy i jeżeli sama jej nie zawiera pustoszy nasz organizm, wypłukując go z minerałów. Dlatego ważne jest picie odpowiedniej wody mineralnej. Kupowanie wody źródlanej zawierającej związki mineralne na poziomie 200mg/l mija się z celem, gdyż woda z kranu osiąga podobny wynik. 
Spożycie wody przez dorosłego człowieka nie powinno przekraczać 1–1,5 litra na godzinę. Nadmiar może to doprowadzić do poważnych zaburzeń w gospodarce elektrolitycznej organizmu.

Wypicie bardzo dużej ilości wody pitnej (powyżej 5 litrów w ciągu kilku godzin) może prowadzić do śmierci wskutek hiponatremii. W tak dużych ilościach bezpieczniej pić płyny izotoniczne.

Hiponatremia – chorobowy stan obniżonego poziomu sodu w surowicy krwi. U ludzi jest to spadek poniżej normalnego poziomu, wynoszącego 135‒145 mmol/l.

Wody smakowe

W żadnym wypadku nie pijemy tego rodzaju wód. Mimo że w nazwie widnieje napis “woda” jest to napój. Wody butelkowane nie powinny zawierać niczego poza minerałami. Jeżeli chcemy napić się pysznej wody z cytryną lub pomarańczą, musimy ją dodać sami. Producenci skutecznie dbają o dodawanie do takich wód barwników i aromatów smakowych, cukru. Dodatkowo uzupełniają napój o benzoesan sodu. Jego duże dawki działają drażniąco na śluzówkę żołądka. Spożycie zawierających go produktów może u osób nadwrażliwych na chorobę wrzodową powodować dolegliwości bólowe. Wypicie 1,5L butelki takiej wody jest równoznaczne ze zjedzeniem 50g batonika (około 280 kcal)

 

Informacje uzyskane z : wikipedia, abczdrowie oraz programu wiem co jem