Odżywianie – Co i jak.

Odżywianie – Co i jak.

26 lutego 2018 0 By Wild on bike

Dlaczego dieta...?!

     Pewne wielu z was zastanawia się jak pogodzić dietę z takim wysiłkiem jak trening. Na siłowni, basenie, czy też rowerze. Postaram się wam wytłumaczyć na czym polega “zdrowa” dieta i prawidłowe odżywianie. Przekaże wam również trochę wiedzy na temat regeneracji po treningu i dlaczego warto się rozciągać. Zdradzę wam też kilka przepisów z mojego jadłospisu ustalonego indywidualnie dla potrzeb mojego trybu życia. Pomoże mi w tym mój dietetyk Szymon.

Szymon Bociąg

Trener personalny, Trener Therapy Fitness, Instruktor Kulturystyki i Fitness. Pasjonat zdrowego stylu życia, na który składa się aktywność ruchowa oraz właściwe, przemyślane odżywianie. Swoim podopiecznym proponuje terapię kompleksową – idealnie dopasowaną dietę, prozdrowotny trening personalny, wyjście z problemów bólowych w obrębie układu narządów ruchu, uzyskanie oraz utrzymanie optymalnej masy ciała oraz zalecenie odpowiednich badań i dobór suplementacji. Na co dzień współpracuje z lekarzami różnych specjalizacji oraz fizjoterapeutami, co gwarantuje rzetelne i fachowe podejście do terapii.

Za najważniejszy element w pracy ze swoimi podopiecznymi uznaje indywidualne podejście do potrzeb i problemów każdego klienta. Plany żywieniowe i suplementacyjne tworzy zgodnie z trybem życia aby nie zaburzać harmonogramu dnia codziennego. Dieta nie może być nudna, a jej stosowanie trudne w realizacji. Wręcz przeciwnie – wspólnie z klientem stara się znaleźć takie rozwiązanie, które pozwoli zapomnieć, że w ogóle jest się na diecie.

Współpraca z Szymon Bociąg
Szymon Bociąg

Od czego to wszystko się zaczęło.

Szymona poznałem w D5. Michał (właściciel sklepu rowerowego) zorganizował z nim spotkanie, aby każdy chętny mógł indywidualnie zważyć się na specjalnej wadze, która  wskazuje więcej niż tylko wagę naszego organizmu. Dzięki niej dowiemy się jaką posiadamy ilość tkanki mięśniowej, tłuszczowej oraz poznamy poziom nawodnienia naszego organizmu. Skorzystałem oczywiście z okazji bo akcja była za free. Po wymianie kilku zdań z Szymonem stwierdziłem że facet zna się na rzeczy i wie o co w tym wszystkich chodzi.

Korzystam z jego wiedzy od 15.11 2017 r. Zacząłem z początkową wagą 89 kg czyli 19 kg nadwagi. Sporo, pomyślałem na pierwszej wizycie, ale szybko zostałem uspokojony “najpierw zmieniamy nawyki żywieniowe, a odpowiednia waga przyjdzie z czasem”, powiedział “gość” za biurkiem 😉 A więc wziąłem się do roboty. Pierwsze kroki pokierowałem do laboratorium w celu wykonania odpowiednich badań aby odżywianie było skuteczniejsze (Tobie też polecam).
Obecnie (tj 26.02.2018) ważę 81 kg. Szymon zdecydował, że waga ewidentnie stanęła w miejscu i zalecił ponowić kilka badań tj. glukoza, insulina, cholesterol i tsh. Ostatnie wyniki były lekko podwyższone, a waga od miesiąca oscyluje w granicy 81 – 82,5 kg (pewnie dlatego że podjadam = D  )

Dieta

Dieta nie jest dla mnie. To głodówka na chlebie i wodzie.

“Dieta” to słowo skutecznie powoduję, że wielu z nas omija dietetyków szerokim łukiem. Przecież jeździmy rowerem, biegamy, pływamy więc po co nam dieta skoro spalamy tyle kalorii.

Przyznajcie szczerze, ilu z was myśli w ten sposób? Zgadza się ja również tak sobie wmawiałem, że jak więcej będę jeździć rowerem to zgubię brzuch…i te 8 kg które mi najbardziej przeszkadzało. Okazało się że wystarczy zmienić nawyki żywieniowe przy tej samej intensywności jazdy na rowerze (1-2 razy w tygodniu po 2 godziny)

 

Czym jest dieta?

Dieta – sposób odżywiania. Potocznie często używane nieprawidłowo, w stosunku do diet odchudzających. Termin dieta, stosowany w nauce o żywieniu człowieka ma różne znaczenia.

Ogólnie wyróżnia się 4 rodzaje diet:

– dieta zwyczajowa (naturalna) – powszechny w danej społeczności sposób odżywiania się,
– dieta alternatywna – przyjęty w sposób świadomy sposób odżywiania się mający na celu rezygnację ze stosowania niektórych pokarmów i metod ich przygotowania (np. wegetarianizm),
– dieta lecznicza – żywienie w którym z przyczyn zdrowotnych zmodyfikowano podaż produktów spożywczych (produkty zalecane, dozwolone i zabronione), konsystencję diety, techniki kulinarne. W medycynie pod nazwą dieta rozumie się dietę leczniczą.
– dieta doświadczalna – specjalnie skomponowane pożywienie wykorzystywane w badaniach żywieniowych, które mogą być prowadzone na zwierzętach laboratoryjnych lub ludziach.

Planowanie

Podstawy w diecie

Możliwość pełnego wykorzystania składników odżywczych uwarunkowana jest nie tylko urozmaiceniem diety, ale także odpowiednim rozplanowaniem posiłków w ciągu doby. Organizm, w zależności od pory dnia, rodzaju i intensywności pracy czy zajęć ruchowych potrzebuje posiłki o różnym stopniu energetyczności i odżywczości. Generalnie przerwy miedzy posiłkami nie powinny być dłuższe niż 4 godziny, natomiast w przypadku dzieci, młodzieży, kobiet ciężarnych i karmiących, rekonwalescentów czy sportowców posiłki powinny być spożywane w odstępie nie dłuższym niż 3 godziny. Spożywanie częstych i mniejszych objętościowo posiłków nie przeciąża przewodu pokarmowego i sprzyja lepszemu wykorzystaniu składników z pożywienia. Codziennie powinno spożywać się 4-5 posiłków, ale bezwzględnie nie należy jeść rzadziej niż 3 razy dziennie. Zbyt długie przerwy miedzy posiłkami sprzyjają nadwadze oraz zaburzeniom w gospodarce węglowodanowej i lipidowej prowadząc do rozwoju otyłości, cukrzycy i chorób układu krążenia.

Godziny można ustalić pod swój tryb dnia. Należy jednak pamiętać o kilku podstawach: śniadanie jemy najpóźniej 30 minut po przebudzeniu, a kolacje maksymalnie 3 godziny przed położeniem się spać. Jeżeli mamy aktywny tryb dnia, posiłki powinny być maksymalnie co 3 godziny.

Oto godziny moich posiłków:

Poniedziałek – Piątek

6:30 – śniadanie
9:30 – drugie śniadanie
12:30 – trzecie śniadanie
16:30 – obiad
20:00 – kolacja

Sobota – Niedziela

8:30 – śniadanie
11:30 – drugie śniadanie
14:30 – obiad
17:30 – podwieczorek
20:00 – kolacja